Nieuws
Nederlanders kopen minder voedsel met keurmerk door prijsstijgingen
Samenvatting
Onderwerp
prijsontwikkeling 2023
Interessant voor
consumenten, retail, food sector
Nederlanders kopen minder voedsel met een duurzaamheidskeurmerk. Het aandeel staat onder druk door de prijsstijgingen. In 2022 daalde het aandeel licht naar 18%, tegen 19% in 2021. Dit is een trendbreuk met voorgaande jaren van onverminderde groei. De totale consumptie van Nederlandse huishoudens was circa 411 mld. euro in 2022, waarvan ruim 47 mld. euro aan voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken. De uitgaven aan voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken bedroegen 11,4% van de totale consumptieve bestedingen aan goederen en diensten in 2022. Dat staat te lezen in het rapport de Staat van Landbouw, Natuur en Voedsel; editie 2023.
In het rapport Staat van Landbouw, Natuur en Voedsel: editie 2023 beantwoorden Wageningen University & Research (WUR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de vraag: Hoe staat de groene sector ervoor in 2023? Daaruit blijkt dat de toegevoegde waarde van het totale Nederlandse agrocomplex in 2021 circa 57 mld. euro bedraagt. De werkgelegenheid groeide tot 600.000 arbeidsjaren in 2021. Het akkerbouwcomplex is met een toegevoegde waarde van ruim 28 mld. euro in 2021 opnieuw het grootst binnen het totale agrocomplex.
Lees meer over de voornaamste ontwikkelingen in de groene sector in het 176-pagina’s tellend rapport. Er is ook een nieuwe website waar de relevante data over landbouw, natuur en voedsel te vinden zijn.